About

Friday, October 10, 2014

Peranan Murobbi Membina Umat

Para murabbi harus punya visi yang jelas, di atas apa dan untuk apa ia mentarbiyah. Kalian sebagai murabbi harus yakin dengan kejelasan visi. Perhatikan ikatan ukhuwah. Kerana, syariah tidak akan tegak tanpa ukhuwwah, kerana itu, ikatan ukhuwah saya namakan rukun syariah dalam buku saya.

Masyarakat Islam yang tidak merealiasikan ukhuwah tidak akan mampu menerapkan syariah dengan benar. Ukhuwah menenangkan hati dan mengukuhkan kedudukan. Abdullah bin Umar berkata, Jika saya lakukan semua bentuk ibadah tanpa henti, tapi tidak mencintai saudara seiman, tidak ada manfaat dari ibadah saya itu.


Ibnu Taimiyah menyebut ukhuwah sebagai sebahagian dari akad dalam Islam. Bahkan, dalam hadis tujuh golongan yang dinaungi Allah di Padang Mahsyar salah satunya adalah dua orang bersaudara kerana Allah.

Dan, usrah dibuat untuk merealisasikan rukun ukhuwah. Dimana di dalam usrah masing-masing ikhwah/akhwat menjadi cermin bagi yang lain. Kerana, sebaik-baik orang adalah ketika kalian melihatnya ia mengingatkan kalian kepada Allah.

Usrah bukan untuk mencapai ilmu semata. Kerana, kalau kita baca buku di rumah berjam-jam, ilmu yang kita peroleh lebih banyak daripada yang kita dapat di tatsqif usrah. Ukhwah di dalam usrah dan jamaah adalah suatu proses yang panjang bagi membina generasi rabbani dengan shibghah Allah. Imam Al-Banna menjelaskan tujuan jamaah di dalam Risalah Muktamar Khamis:

Kita ingin mentarbiyah generasi rabbani dengan shibghah Allah, lalu dengan shibghah Allah itu mereka memberi pengaruh positif kepada masyarakat. Mengubah perilaku-perilaku rosak masyarakat dan membentuk mereka menjadi para penolong-penolong (ansar) dakwah.

Taujih dari Syeikh Jumaah Amin buat para murabbi (2012)


0 comments:

Post a Comment